lördag 28 mars 2009

Bamses honungsjakt

Ja, det var lördagsnöjet här hemma innan Bolibompa drog igång. (Medans pappan är på hockey och hejar på HV. Undrar när han dräller in ikväll med tanke på segern...)

BAMSE - Bamses Honungsjakt för hela fam KÄRNAN SPEL 70-tal!
Mamma hade varit på vinden hemma i Barnarp senast hon var här och tagit med ett riktigt nostalgispel från barndomen. Idag testade vi spelet, jag och tjejerna...

Först ska man ju slå med tärningen för att pussla ihop spelplanen. Julias ögon blev svartare i takt med Sagas sexor och hennes egna ettor och tvåor... 
När vi väl kom igång och spela så hamnade hon först på Vargen "VARGEN ÄR TRÖTT OCH MÅSTE VILA, STÅ ÖVER ETT SLAG" Underläppen börjar darra och när jag slagit börjar tårarna trilla. *Tröstepaus* När det är Sagas tur hamnar hon på Skalman (Julia snyftar fortfarande) och jag läser: SKALMAN VILL VILA, DU MÅSTE STÅ ÖVER ETT SLAG" Jag förväntar mig en sur Saga, men får ett gapskratt och hon säger till Julia: Nu får inte jag slå heller! Julia ler genom tårarna och slutar genast snyfta. Saga räddar situationen igen!
Sen spelar vi på och Saga går i mål först=jättenöjd. Julia vinner på 20 burkar=också jättenöjd, Saga kommer tvåa på 17 och jag hade 16. Rätt bra upplösning =)

Sen visar det sig att det är som de säger på förskolan att Julia är så förtjust i att spela spel. Hon och jag spelar två gånger till medan Saga är nöjd med den enda omgången och går och sätter sig i soffan och tittar på barnprogram.

Nu ska vi kolla på Wild kids, sen ska kidsen i säng och mamman titta på Robinson!

3 kommentarer:

Unknown sa...

Du påminner mig så om din egen mor min stora syster, en alldeles förträfflig mamma... ha en fin söndag

Mormor sa...

Det är tur att det finns lite på vinden. Finns nog spel för alla åldrar. Kram på er

nyvirkat sa...

Hihi, det där spelet kommer jag också ihåg! :-)