lördag 23 maj 2009

En händelserik dag!

Idag har vi varit igång från morgon till sena kvällen, ingen ledig lörda´ här inte!

Vi fick iallafall börja med lite sovmorgon idag, det verkar som om våra ungar börjar lära sig att det kan vara skönt att sova lite på morgonen när man är ledig!

7.30 kom tjejerna in till oss och 7.50 fick jag pipa iväg till affären och handla frukost. Ingenting hade vi hemma :-o Jag fick lov att åka ensam mot att de små fick välja precis vilken frukost och lördagsgodis jag skulle köpa och 8.30 var jag hemma igen så vi kunde äta en mysig frukost.

Sedan satte jag igång att röja på övervåningen. Som jag skrivit innan har vi ju satt upp en vägg där och vid byggande så blir det ju lite spill. Minst sagt… Så idag satte jag igång att röja upp. Spillbitar från både takbygge på toaletten och lister till tjejernas rum samlades ihop och bars ner. Förrådet blev av med en massa skräp så nytt skräp kan lastas in ;-) Med tanke på det kommande födelsedagsfirandet kändes det som läge att ha lite framförhållning och röja upp en aning!

Sen satte vi igång att städa i resten av huset och Hasse oljade in våra ekmöbler och röjde hela vardagsrummet medan jag och tjejerna åt lunch. Han gick vidare till toaletten medan jag flyttade allt skräp vidare ut i garaget för transport till tippen framöver.

Efter det fick vi lite välbehövlig paus. Tjejerna lekte i lekstugan och vi satte oss och slappade i solen med varsitt glas vin och kände att det var lördag!

Efter tre kom Anna och Stefan och hälsade på till tjejernas förtjusning. Saga skuttade direkt till studsmattan och satte sig där och väntade på Stefan. Sedan hoppade de tills Stefan var genomsvett, men ungarna hade nog kunnat hoppa lika länge till!

Ända sedan jag var på studiebesök med skolan på en ur och skur-förskola i har jag velat poppa popcorn utomhus och idag så testade vi. Både barnen och vi vuxna tyckte det var jättekul!


All utrustning framplockad

Testkornen börjar poppa till sig

I med mera!

Popcornen börjar flyga

Det var inte lätt, men jag lyckades fånga ett i luften :-)

Saga smaskar

Nu ligger det popcorn på halva gräsmattan!

Julia vågar ta för sig ur grytan när vi stängt av primusköket.

Efter poppandet skickade vi iväg grabbarna att köpa lite mat och sen satt vi och slappade och smaskade pizza och kycklingrullar i solen på framsidan.

När gästerna åkt hem gick jag och tjejerna upp och lade oss i dubbelsängen för att läsa godnattsaga. Halvvägs i sagan hörde jag lätta snarkningar från ena sidan om mig, då orkade inte Saga mer... Julia orkade med resten av sagan, men slocknade sedan fort efter att ha gått och lagt sig i sin säng.

Robinson lyssnade jag mig igenom samtidigt som jag målade lister på övervåningen, 22.30 var jag klar! Nu har jag suttit här och skrivit och lagt in bilder medan håret torkat efter den välbehövliga duschen och nu ska jag slänga mig i säng. Gissar på att jag kommer sova innan jag landat på kudden!

Natti natti!

4 kommentarer:

Mormor sa...

Vilken härlig dag ni verkar ha haft.

Jessica sa...

Haha, vilken grej. Det skulle nog mina små gilla.

Ha en bra dag!

Linda sa...

Härliga popcorn-bilder! Det har vi gjort några gånger här hemma också! :-)

kram!

Pia sa...

Vilken roligt idé att poppa popcorn ute :-D ! Och vilken fin bild du har överst i Bloggen - det stället känner jag igen ;-)

Ska ni åka norrut även i sommar?

Hälsningar Pia