fredag 28 augusti 2009

Ikväll har barnen lärt sig något nytt!

Saga har länge frågat mycket och pratat om hur barn egentligen blir till och var man finns innan man föds. Idag när jag började röja i förrådet så råkade jag hitta boken "Ett barn blir till" så den har vi läst nu ikväll. Jag hoppade över lite (typ hela historien om spermien och ägget) för att slippa gå in för mycket på djupet men vi tittade väldigt noga på alla bilder och jag förklarade så enkelt och pedagogiskt jag kunde.
Så småningom kom vi ju till förlossningsdelen med sina ganska detaljerade bilder och följande dialog utspelar sig:

Jag: -Och där kommer bebisen ut, ser ni varifrån den kommer? (Lika bra att löpa linan ut liksom)
Barnen: -Njae...?
Jag: -Men titta på bilden, var kommer den ut?
Saga: -I armen? (Bilden är ju inte så tydlig om man inte vet...)
Jag: -Nej, inte riktigt...
Julia: -Ssss (Sitter och viskar lite)
Jag: -Vad sa du?
Julia: -Snippan??? (Med mycket misstroget ansiktsuttruck)
Jag: -Ja, just det!
Saga: -Va!?!? Men det gjorde väl inte vi?
Jag: -Jodå, det gjorde ni!
Julia: -Samtidigt???
Jag: -Nej, en i taget. Saga först, sen Julia
Saga: -Men gjorde det ont?
Jag: -Ja, de gjorde det ju, men jag fick ju en fin belöning! Vet ni vad?
Julia: -Oss!

*Liten tår i ögat*

Julia har efter det läst sin nya favoritbok en gång till och tittat noga på förlossningsbilderna som är väldigt intressanta :-)

För övrigt så är Julia fortfarande vaken och Saga har nyss gått och lagt sig. Jag hade lovat att de skulle få vara vakna så länge de ville idag och 21.45 ungefär så bad Saga om att få gå och lägga sig! Julia däremot... Det blir väl hon som får stoppa om sin mamma och pappa snart för hon går inte och lägger sig frivilligt!

Inga kommentarer: