lördag 18 juli 2009

Ensamma hemma!

Imorse for fjällvandrarna och Björklidenresenärerna iväg och kvar är jag, barnen och husdjuren. Morgonen var väl sådär med en Julia på ett hemskt humör plus att jag blev lämnad med två dagars disk efter 10 personer och mindre än två droppar diskmedel i flaskan. Suck!

Efter pannkakslunch och ytterligare utbrott från fröken Julia fick dagen en härlig vändning! Jag har lovat (läs: MUTAT med stora bokstäver) barnen att den dagen de cyklar ett varv runt fotbollsplanen här utanför ska de få åka till DollarStore och handla. De ska få 6 guldpengar var och får handla vad de vill för de pengarna. För de som inte har koll på DollarStore så är det typ GeKås med en massa prylar som kostar 10, 20 eller 30:- Massa krafs och en hel del leksaker men också en hel del fina saker som snygga mönstrade kaffemuggar för 10:- st och en massa fina mönstrade glas.
Nog om DollarStore, det som hände efter lunch var att barnen plötsligt ville ut och cykla! Jag har nästan fått tvinga ut dem och träna innan och vi hade t.o.m. satt tillbaka stödhjulen för att de skulle kunna cykla till bygget med kusinerna. Nu helt plötsligt skulle de cykla! Saga tog cykeln och satte sig på och cyklade iväg! Runt runt cyklade hon! Hon som tidigare cyklat två meter och sedan "stannat för att vila"!
Julia ville inte riktigt utan jag var tvungen att springa efter och hålla i henne. Efter några varv ville jag sätta mig och vila och talade om för henne väldigt pedagogiskt att hon minsann INTE fick sätta igång och cykla medan jag vilade. Undrar hur länge det tricket ska fungera... Ungen sätter sig på cykeln och cyklar runt runt hon också!

Idag var rätt dag för att lära sig cykla helt enkelt!

Dagens citat från Julia när hon cyklar på den bitvis ganska knöliga grusplanen:
"Jag struntar fullständigt i det knöliga, mamma!"

Jag ska försöka lägga in en film också, men det tar väl 100 år med denna uppkoppling...

Inga kommentarer: